Superwizja
Superwizja jest procesem wspomagającym pracę terapeuty i jego rozwój zawodowy. Nie tylko pomaga poradzić sobie z obciążeniami płynącymi z pracy, stanowi również przestrzeń na refleksję nad przebiegiem procesu terapii pacjenta. Superwizja stanowi część klinicznego wykształcenia terapeutów na drodze uzyskiwania kwalifikacji zawodowych, ale też jest zalecaną stałą formuła profesjonalnego rozwoju dla praktykujących klinicystów, niezależnie od wymogów szkoleniowych.
Obejmuje refleksję nad zawartością sesji terapeutycznej, eksplorację stosowanych terapeutycznych interwencji i procesu terapii oraz relacji terapeutycznej. Uwzględnia jednocześnie szerszy kontekst sytuacji terapeutycznej i jej wymiary na poziomie przeciwprzeniesieniowych reakcji terapeuty, superwizora, oraz tego, jak "tu i teraz" sytuacji terapeutycznej odzwierciedla charakter doświadczanych życiowych problemów pacjenta.
Superwizja może odbywać się w settingu indywidualnym, najlepiej w stałej relacji superwizyjnej umożliwiającej ogląd procesu pracy z pacjentem i rozwoju zawodowego terapeuty, albo w settingu grupowym.
Superwizja grupowa pozwala na wzbogacenie reflektowania nad procesem pacjenta o wiedzę płynącą z wymiany z innymi terapeutami. Z jednej strony umożliwia to wymianę wiedzy i doświadczeń, z drugiej - obserwację, jak w obrębie procesu paralelnego (interakcji, spostrzeżeń, myśli i uczuć) odtwarza się omawiana problematyka pacjenta.